TK Kompas
dětský tábornický klub při ČTU

S Tamarou na kole – Brněnské kolečko (cyklotrasa č. 5005) (3. 5. 2008)

tn015.jpg, 4,2kB

Brněnské kolečko tedy cyklotrasa č. 5005 je trasa kolem celého Brna značená žlutou značkou (inverzní než turistická – dva žluté pruhy a bílý uprostřed). Většina trasy vede po okresních silnicích, zpevněných i polních cestách, ale občas se najde krátký úsek po frekventované silnici a je tak vhodná spíše pro treková kola. Trasa se průběžně upravuje a každá mapa ji tedy uvádí trošku jinak, takže její délka (60-70 km) se liší dle mapy. Uváděné vzdálenosti v itineráři jsou pouze orientační. Jako počátek jsme si zvolili Ostopovice, ale je to kolečko, takže záleží na vás, odkud a kterým směrem pojedete.

Ovládání mapy

Posun mapy
šipky v levém rohu mapy nebo tažením myši při stisknutém levém tlačítku
Zoom
stupnice v levém rohu mapy, kolečko myši, poklepáním (doubleclick) nebo tažením myši při stisknuté klávese ctrl a levém tlačítku

Výškový profil cyklotrasy

Výškový profil cyklotrasy (jpg - 63.3 kB)

Itinerář cyklotrasy

Ne každý má u sebe Internet, GPS navigaci nebo podobné pomůcky. Proto je zde popis cesty v textové podobě, který si můžete vytisknout a vzít si s sebou na kolo. Je to psáno tak trošku „horkou jehlou“, takže budeme rádi, když nám své připomínky napíšete.

1. 0.0Ostopovice

Projet vesnicí po hlavní silnici směr Střelice, na křižovatce za vesnicí doprava na Troubsko. Pozor na vlakový přejezd.

2. 3.0Troubsko

Stále po hlavní. Za kapličkou odbočit doleva (do zákazu průjezdu) na méně frekventovanou silici (ulice Školní), na jejím konci zabočit doleva na Střelice. Po několika stech metrech odbočit na křižovatce doprava na Omice a na konci vesnice opět doprava, tentokrát na Popůvky.

3. 4.0Popůvky

Projet vesnicí po hlavní silnici. Podjede se dálnice, pokračuje se na křižovatku s hlavní silnicí. Tady se odbočí vlevo a jede se do mírného kopce (pozor na auta). V lese je pak odbočka na Grand Prix. Po této silnici pokračovat až na křižovatku. Doleva to vede do Ostrovačic, ale pojede se kousek doprava jakoby na Žebětín. Jet až k odbočce do nitra Automotodromu Brno – paddocku.

4. 9.0Automotodrom Brno

Zde se vjíždí doleva do lesa (mírně do kopce). Stále po asfaltce. Nikam neodbočovat. Pozor na příčné zpomalovací pruhy.

5. 14.0Ríšova studánka

Odbočit vpravo směr Rakovec a stále s kopce dolů. Pozor na příčné zpomalovací pruhy a u myslivny v Rakovci bývá kovová závora. Na Rakovci se přejede silnice k restauraci (pozor na auta). Pokračovat doprava po cestě kolem přehrady až k přístavišti.

6. 18.0Brněnská přehrada – přístaviště

Pokračovat nahoru k velké křižovatce (jakoby k zastávce tramvaje). Tu přejet (pozor na auta) a vydat se s kopce dolů. Nezapomenout odbočit vlevo do obytné zóny (slepá ulice). Po chodníku kolem pravé strany základní školy a za mateřskou školkou odbočit vlevo. Podél parkoviště až do tunelu pod silnicí. Pozor za tunelem to je prudce doprava. Pokračovat k lávce přes řeku do ZOO.

7. 19.0Bystrc – ZOO

Vydat se po lávce přes řeku. Zahnout doprava k restauraci Hvězda. Před parkovištěm doleva nahoru. Stále do kopce kolem útulku pro psy a koňského ranče. Pokračovat po panelové cestě kolem letiště. Na křižovatce opět doprava po panelové cestě (letiště se tak objede). Ta přejde na asfaltovou. Stále po ní. Na křižovatce, kde uprostřed mezi stromy je značka s přikázaným směrem, dolů s kopce až do Medlánek.

8. 23.0Medlánky

Pořád po hlavní silnici s kopce dolů až ke kruhovému objezdu. Na něm rovně (ulice Kytnerova do kopce) kolem medlánecké kapličky. Vyjede se na konečné tramvaje v Řečkovicích.

9. 24.0Řečkovice

Přejedou se koleje a pokračuje se dolů. Pozor na křižovatce – přijíždí se z vedlejší a pokračuje po hlavní doleva. Stále po hlavní. Podjet výpadovku na Svitavy a hlavní zatáčí vlevo směr Globus. Po několika stech metrech doprava na Mokrou Horu (ulice Jandáskova), pak rovně podjet vlak a stále rovně.

10. 26.0Mokrá Hora

Stále rovně kolem Lachemy – Plivy. Na konci silnice zatáčí vlevo, ale pojede se rovně do slepé ulice. Za závorou je lesní asfaltka. Po ní stále do kopce.

11. 28.0Soběšice

Doprava po ulici Mokrohorské. Pak vlevo stále po Mokrohorské až ke křižovatce s  hlavní silnicí, kde je konečná autobusů. Dále s kopce dolů (vlevo) přes vesnicí. Pořád po hlavní směr Lesná. Až po delší době je po pravé straně zastávka „U Vodárny“. Odbočit vlevo na lesní cestu (žlutá turistická značka) směr Panská Lícha. Pozor na příčné zpomalovací pruhy. U Panské Líchy pokračovat rovně do zákazu vjezdu. Pořád po cestě, nikam neodbočovat. Polní cesta ústí v Bílovicích na silnic.

12. 32.5Bílovice nad Svitavou

Vlevo s kopce dolů kolem kostela. Pozor na serpentiny. Pořád po hlavní, podjet vlak. Hlavní zahýbá vlevo na most přes řeku. Na křižovatce je východisko turistických cest (Sokolovna). Pokračovat údolím kolem Resslova pomníku až na silnici Klajdovka-Ochoz (Kopaniny). Na silnici odbočit vlevo. Pozor na auta. Na další křižovatce zabočit vpravo na Líšeň (ne do lomu).

13. 41.5Líšeň

Pořád po hlavní silnici. Kolem hřbitova. Před náměstím Karla IV. odbočit vlevo na Ondráčkovu. Pořád dál až do Mariánského údolí. Od konečné autobusu po silnici doprava na Podolí.

14. 44.5Podolí

Pořád po hlavní. Vpravo kolem kostela na Bedřichovice. Při výjezdu z  Podolí je na levé straně cyklostezka. Podjet dálnici. Pozor na frekventovanou silnici před Bedřichovicemi.

15. Bedřichovice

Projet Bedřichovicemi po hlavní až do Šlapanic.

16. 48.5Šlapanice

Projet kolem konečné autobusů. Na křižovatce doprava. Jakmile se narazí na troleje, přetnout je, tedy jet přímo (ulice Nádražní) směr vlakové nádraží. Podjet koleje a hned doleva. U cedule zvoucí ke slavkovskému zámku, odbočit vpravo.

17. Dvorska

Stále po hlavní směr Tuřany.

18. 56.0Tuřany

Po hlavní silnici. Na velké křižovatce (Pratecká, Sokolnická, Hanácká, Špirkova) pokračovat jakoby rovně (směr centrum) na ulici Špirkovu (pozor na auta). Dál po hlavní. Odbočit vlevo na ulici 1. května, rovně a pak doprava na Rolencovu.

19. Holásky

Pořád rovně. Pozor na koleje. Za nimi rovně, pak doprava. A  následně doleva do obytné zóny. Pozor na auta v protisměru. Silnic se změní v asfaltku. V dálce je vidět Olympia. Cesta vede přes dálnici. Na konci mostu pozor – je tam schod. Za mostem pokračovat doleva k soutoku Svratky a Svitavy. Přejet řeku a pokračovat stále rovně až do Přízřenic.

20. 60.0Přízřenice

Stále rovně. Na křižovatce, kde doprava i doleva je hlavní silnice, nutno pokračovat pořád rovně po vedlejší (ulice Moravanská) na Moravany. Pořád dál, přejet železniční přejezd a u výpadovky na Mikulov se jakoby vracet zpět na Brno. Na kruhovém objezdu stále rovně, mírně s kopce, po hlavní podjet výpadovku a na křižovatce doprava (doleva to vede k Tescu).

21. 65.0Moravany

Hned na začátku Moravan doprava do nové zástavby. Stále rovně po ulici Žitné. Pozor na příčné zpomalovací pruhy. Na konci doleva na Sadovou a na hlavní doprava do kopce na Nebovidy. Na křižovatce za vesnicí doprava na Ostopovice.

22. 69.0Ostopovice

A tady to všechno začalo…

Ke stažení:

Pro uložení doporučujeme použít volbu „uložit cíl jako“ z  kontextové nabídky (pravé tlačítko myši). Dokumenty stažené ve formátu pdf (formát pdf) si můžete přečíst pomocí programu Adobe Reader a formát doc (formát doc) například v programu Word Viewer.